VYSVĚTLENÍ ROČNÍHO VYÚČTOVÁNÍ
SLUŽEB 2021
Vše o vyúčtování, ale podrobněji.
Protokol o vyúčtování služeb, včetně možných dalších příloh obsahuje značné množství informací, proto jsme zpracovali doplňující vysvětlení.
Podrobnější informace o způsobu propočítávání jednotlivých služeb najdete na našem blogu v článku o "Ročním vyúčtování služeb s vysvětlivkami k jednotlivým položkám"
Jaké dokumenty od nás obdržíte?
Každý klient od nás obdrží "Protokol o vyúčtování služeb" a většina obdrží i další dva dokumenty. Jejich popis, včetně informací v jakém případě je od nás dostanete, naleznete níže.
Protokol o vyúčtování služeb
Vzorový protokol, který od nás vždy obdržíte
Výpočet ročního průměru osob v bytě
Některé náklady se rozpočítávají podle ročního průměru osob v bytě. Tento průměr se získá tak, že sečtete osoby za každý měsíc a v každém bytě a vydělíte 12 měsíci. Příkladem uvádím zjednodušený příklad domu, kde jsou pouze dva byty:
První byt: 1 osoba po celý rok = průměr: 1 os. x 12 měsíců / 12 = 1
Druhý byt: 2 osoby od ledna do března (3 měsíce), od dubna do prosince 1 osoba (9 měsíců) = průměr: (2 os. x 3 měsíce ) + (1 os. x 9 měsíců) = 15/ 12 = 1,25
Vlastníci jednotek mají povinnost bezodkladně výboru SVJ nebo správcovské firmě hlásit změny počtu osob. Více o povinnostech vlastníků v našem článku.
Před zpracováním vyúčtování se počet osob v bytech kontroluje se zástupcem domu.
Základní vysvětlivky
Podrobnější upřesnění, jak se daná služba počítá, naleznete v článku na našem blogu.
- 1Zálohy a platbyMěsíčně platíte předepsané zálohy na služby (voda, teplo,atd), které máte vyčíslené na výpočtovém listu. Ve vyúčtování tyto předepsané zálohy vidíte ve sloupci „předepsaná záloha“. Oproti předepsaným zálohám je „skutečný náklad“. Rozdíl mezi tím je výsledek vyúčtování.
- 2TeploNáklady na teplo tvoří spotřeba tepla v daném bytě i domě. Jsou rozděleny na složku základní (30 % – 50 %) a zbytek tvoří spotřební složku.
- 3Ohřev teplé užitkové vody (TUV)Náklad TUV vychází z částky, kterou fakturuje teplárenská firma. Tato celková částka se pak podobně jako u tepla rozpočítává mezi jednotlivé uživatele na základní a spotřební složku.
- 4VodaNáklad tvoří spotřebovaná studená voda a také studená voda sloužící k ohřevu pro teplou vodu. Celková částka z dodavatelské faktury se rozpočítá jednotlivým uživatelům v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech studené i teplé vody v jednotlivých bytech.
- 5STANáklady na provoz společné televizní antény (náklady na drobné opravy STA nebo náklady na elektrickou energii pro provoz STA apod.) jsou zpravidla rozúčtovány poměrem na jednotlivé byty, pokud vlastníci nerozhodnou jinak.
- 6OsvětleníNáklady na elektřinu společných prostor domu (osvětlení apod.) jsou rozúčtovány dle ročního průměru počtu osob v jednotlivých bytech, pokud vlastníci nerozhodnou jinak. Nákladem je částka, kterou fakturuje dodavatel elektrické energie.
- 7OdpadNákladem na odpad je celoroční součet dodavatelských faktur za odvoz odpadu. Náklad se rozpočítá podle ročního průměru osob v bytě.
- 8VýtahNákladem je souhrnná částka za rok, kterou si fakturují různí dodavatelé těchto služeb (provoz, opravy, servisní prohlídky a elektřina). Celková částka se pak rozpočítá dle ročního průměru osob v bytě. U výtahu se ale nemusí brát v úvahu osoby ve všech bytech, ale jen ty, které výtah používají.
- 9ÚklidNákladem na úklid je částka, kterou si fakturuje firma zajišťující úklid společných prostor, popř. mzdové náklady na zaměstnance zajištujícího úklid. Roční náklad se rozpočítá na podle počtu jednotlivých bytů, pokud nebylo shromážděním odsouhlaseno jinak (např. podle počtu osob).
- 10Vyúčtování a odečtyZahrnuje náklady na provedení odečtů měřidel (např. trubiček), náklady na výpočet spotřeby tepla a TUV, apod., kterou si fakturuje externí rozúčtovatel tepla. Tento náklad se rozdělí podle započitatelné podlahové plochy jednotky nebo podle podílu.
- 11OstatníPokud si to vlastníci na shromáždění odsouhlasí lze do ročního vyúčtování služeb přenést i další služby např. pojištění domu, náklady na správu domu apod.
Příloha 1 - rozúčtování tepla
Přílohu obdržíte pouze, pokud máte centrální vytápění a rozúčtování tepla na jednotlivé byty propočítává externí firma - např. Techem, ISTA , VUSTE. Na tuto službu má váš dům vlastní smlouvu s tímto externím dodavatelem. My od nich propočítanou spotřebu pouze použijeme jako podklad.
Pokud čísla jejich propočtu souhlasí s číslem, které máte v našem protokolu u položky teplo obracejte se prosím v případě reklamací nebo podrobnějších dotazů přímo na dodavatele, kteří rozúčtování provádějí. Která čísla porovnat a kontakty na nejčastější dodavatele - viz. níže:
Výkaz fondů - příloha 2
Výkaz fondů je zjednodušeně řešeno přehled o tom, kolik jste za daný rok do něj zaplatili a kolik a na co, z něj dům čerpal.
Výkaz fondů obdržíte pouze, pokud jste vlastníkem jednotky v SVJ a zároveň jste stejným vlastníkem bytu k 31.12. předchozího roku. Výkaz fondů se nezpracovává u podílového spoluvlastnictví a bytových družstev. Jste-li však v podílovém spoluvlastnictví a založili jste spolek, výkaz fondů vám také zpracováváme.
Nejčastější položky ve výkazu fondů:
Opravy a údržba
Revize
Bankovní poplatky
Ostatní služby
Pojištění nemovitosti
Úroky
Správa
Pojistné plnění
Předpis správa
Jak reklamovat roční vyúčtování služeb?
Rádi s Vámi překontrolujeme zjištěné nesrovnalosti.
Připravte si prosím, s čím přesně nesouhlasíte. Argument, že loni jste měli přeplatek, popř. soused měl letos přeplatek, není dostatečným důvodem reklamaci řešit. Podrobnější informace o způsobu propočítávání jednotlivých služeb najdete na našem blogu v článku o "Ročním vyúčtování služeb s vysvětlivkami k jednotlivým položkám"
Jak mohl vzniknout nedoplatek bez chyby ve výpočtu?
Zdražení cen energií nebo služeb dodavatelů
Nedostatečná výše záloh
Větší spotřeba
Chybnými měřidly
V mnoha případech zjištěných nesrovnalostí je to způsobeno nedostatečnou komunikací mezi majiteli bytů a vedením domu při přípravě podkladů - např. nesprávně provedených samoodečtů - pokud je číslo hodně odlišné od běžných nebo předchozích hodnot, většinou na tento omyl přijdeme, ale není to 100%.
Jak ověříme, kde se mohla stát chyba?
Studená voda + Teplá užitková voda (TUV) + Teplo
Odpad, výtah, STA, osvětlení, komíny
Počet osob
Výše zaplacených záloh
Kdo může reklamaci podávat?
Vše v souvislosti s ročním vyúčtováním řešíme pouze s vlastníky bytů. Není možné to řešit s nájemníky bytu, protože neznáme jakým způsobem mají dohodnuté smluvní podmínky pronájmu mezi sebou. Pokud nájemník dorazí společně s vlastníkem bytu, lze samozřejmě vše vysvětlit současně oběma stranám.
Rádi s Vámi vše projdeme a objasníme. Pouze v případě, že máte vlastní smlouvu s externím dodavatelem na rozúčtování tepla a čísla jejich propočtu souhlasí s číslem, které máte v našem protokolu u položky teplo, obracejte se prosím v případě reklamací nebo podrobnějších dotazů přímo na dodavatele, kteří rozúčtování provádějí - viz. odkaz výše "Příloha 1 - rozúčtování tepla"
Co by měla reklamace obsahovat?
- 1Vlastníka bytuJméno a příjmení
- 2Adresa nemovitostiVčetně čísla bytu
- 3Popis zjištěné nesrovnalostiNejlépe společně s podklady, které nedostatky doloží.
- 4Kontakt na VásOptimálně mobilní telefon a e-mail
Jak se s námi spojit?
V případě, že potřebujete vyúčtování jen vysvětlit nebo zkontrolovat položky (např. počet osob, odečty vodoměrů), kontaktujte nás prostřednictvím emailu, telefonicky nebo osobně. Pokud chcete podat oficiální reklamaci, pošlete ji prosím písemně, ideálně doporučeným dopisem, v zákonné 30 denní reklamační lhůtě se všemi podklady.
Uhrazení přeplatků a nedoplatků
Přeplatky i nedoplatky jsou splatné nejpozději do 4 měsíců od převzetí vyúčtování.
- PřeplatekPřeplatek z vyúčtování služeb je ve většině případů zasílán na váš bankovní účet. Číslo účtu je uvedené na vyúčtování, prosíme o jeho kontrolu a případné písemné nahlášení změny.
- NedoplatekVětšinou se hradí bezhotovostním převodem na bankovní účet domu. Číslo účtu, včetně variabilního symbolu je uvedeno na vyúčtování.
Nastavení předpisu plateb na další rok
Včasným navýšením záloh snížíte riziko nedoplatků
Na základě výsledků ročního vyúčtování doporučujeme upravit výši plateb na další rok.
- PřeplatekPři přeplatku automaticky nesnižujeme výši plateb na další rok. Snížení je vhodné pouze v případě výrazného přeplatku optimálně za 2 předchozí roky.
- NedoplatekPři vzniku nedoplatku doporučujeme zvýšení záloh za služby na další rok tak, aby eventuální nedoplatky byly minimální.
V případě zájmu nám zašlete žádost o změnu výše záloh na "Výpočtovém listu".
Časté dotazy ohledně ročního vyúčtování služeb