JAK REKLAMOVAT ROČNÍ VYÚČTOVÁNÍ SLUŽEB?

Nejste spokojeni s obdrženým rozúčtováním? Můžete podat reklamaci do 30 dnů od doručení vyúčtování.

S NÁMI VŠE ZVLÁDNETE Z POHODLÍ DOMOVA 

Rádi s vámi překontrolujeme zjištěné nesrovnalosti

Potřebujeme vaši spolupráci, abychom co nejrychleji a nejlépe vyřešili vaši nespokojenost

Jak vám můžeme pomoci ?

  • Vysvětlime jakým způsobem byly služby rozúčtovány
    Nejsnadnějším způsobem je zaslat požadavek níže uvedeným formulářem, popř. zašlete email nebo se o úřední den zastavte osobně.
  • Objasníme na jakém základě byly stanoveny zálohy na služby
    Tento dokument je potvrzením provedené změny a současně slouží jako podklad k nastavení plateb.
  • Doložíme náklady za jednotlivé služby
    Umožníme nahlédnout a udělat si kopie od nákladů za jednotlivé služby

Co od vás budeme potřebovat ?

  • Připravte si prosím, s čím přesně nesouhlasíte a uveďte důvod reklamace
    T.j. výpis z katastru předávací protokol, formulář GDPR, datum změny, počet osob, výše záloh na jednotlivé služby.
  • Reklamujete-li stavy měřitel zašlete nám jejich čísla. 
    Nejsnadnějším způsobem je zaslat požadavek níže uvedeným formulářem, popř. zašlete email nebo se o úřední den zastavte osobně.

Jak mohl vzniknout nedoplatek bez chyby ve zpracování ?

Zdražení cen energií nebo služeb dodavatelů

Při vzniku nedoplatku prosím zvažte, zda nemohl vzniknout navýšením ceny služeb od jednotlivých dodavatelů. Základní porovnání může být srovnání celkového nákladu za dům loni a letos.

Nedostatečná výše záloh

Doporučujeme dle výsledků posledního ročního vyúčtování upravit výše záloh. Zkontrolujte prosím, zda jste v případě nedoplatku minulého roku aktualizovali výši záloh.

Větší spotřeba

Výše spotřeby může být ovlivněna mnoha faktory - třeba změnou počtu osob v bytě nebo některé ani nemůžete ovlivnit - např. studenou zimou. Jednoduše ověříte porovnáním výše odečtů oproti minulým rokům.

Chybnými měřidly

Pokud máte podezření, že měřidla nefungují správně, je možné nechat je přezkoušet. Cenu za přezkoušení platí majitel bytu a v případě zamítnutí reklamace je poplatek nevratný. Upozorňujeme na nutnost dodržovat životnost měřidel.

Jak ověříme kde se mohla stát chyba ?

Studená voda + Teplá užitková voda (TUV) + Teplo

V případě, že jste zjistili nesrovnaslost mezi podepsaným odečtem a účtovanou částkou, zašlete prosím autorizovanou kopii odečtu, popř. nám zašlete dotaz na jeho výši v případě, že ho nemáte u sebe.

Odpad, výtah, STA, osvětlení, komíny

Tyto celoroční náklady jsou dle dodavatelských faktur autorizovány zástupci domu, což vám rádi předložíme. Pokud budete mít zájem přijďte k nám do kanceláře a my vám ukážeme dodavatelské faktury za tyto služby, abyste si je mohli zkontrolovat - více na našem blogu v článku "Nahlížení do dokumentů SVJ".

Počet osob

Pokud nesouhlasíte s vypočteným ročním průměrem osob v bytě, je potřeba doložit kdy a komu jste oznamovali aktuální počet osob, jak vám ukládá platný zákon - více na našem blogu o "Povinnostech vlastníků bytů". Před zpracováním vyúčtování se navíc počet osob v bytech kontroluje i se zástupcem domu (člen výboru nebo předseda).

Výše zaplacených záloh

V případě, že výše záloh nesouhlasí s částkou, kterou jste odeslali na účet domu, zašlete váš přehled plateb, abychom mohli zjistit, kde vznikla nesrovnalost. Při řešení konkrétní chybné platbu bude nutné zaslat kopii platby z banky, popř. příjmový doklad.
Rozúčtování tepla a teplé vody - TECHEM, ISTA, VUSTE, atd

Pokud máte centrální vytápění prakticky vždy rozúčtování tepla a teplé vody na jednotlivé byty propočítává externí firma - např. Techem, ISTA , VUSTE, atd. V tom případě obdržíte k našemu protokolu zároveň přílohu od těchto externích firem

Každý dům má vlastní smlouvu a my jejich propočítanou spotřebu vložíme do protokolu, který obdržíte. 

V případě, že čísla z přílohy souhlasí s čísly uvedenými v našem protokolu je to z naší strany v pořádku. Pokud byste přesto měli upřesnující dotazy,  jednodušší dotazy rádi zodpovíme.  S reklamacemi nebo podrobnějšími dotazy se prosím obraťte přímo na dodavatele ( viz.níže), který rozúčtování provádí a se kterým má váš dům smlouvu. 

Vzorové přílohy a odkazy na nejčastější dodavatele

Označená položka musí být shodná s naší položkou "Teplo" ve sloupci "Skutečné náklady".
Označená položka musí být shodná s naší položkou "Teplo" ve sloupci "Skutečné náklady".
Označená položka musí být shodná s naší položkou "Teplo" ve sloupci "Skutečné náklady".

Základní vysvětlivky o propočtu vyúčtování služeb 

  • 1
    Zálohy a platby
    Měsíčně platíte předepsané zálohy na služby (voda, teplo,atd), které máte vyčíslené na výpočtovém listu. Ve vyúčtování tyto předepsané zálohy vidíte ve sloupci „předepsaná záloha“. Oproti předepsaným zálohám je „skutečný náklad“. Rozdíl mezi tím je výsledek vyúčtování.
  • 2
    Teplo
    Náklady na teplo tvoří spotřeba tepla v daném bytě i domě. Jsou rozděleny na složku základní (40 %) a zbytek tvoří spotřební složku (60 %).
  • 3
    Ohřev teplé užitkové vody (TUV)
    Náklad TUV vychází z částky, kterou fakturuje teplárenská firma. Tato celková částka se pak podobně jako u tepla rozpočítává mezi jednotlivé uživatele na základní (30 %) a spotřební složku (70 %).
  • 4
    Voda
    Náklad tvoří spotřebovaná studená voda a také studená voda sloužící k ohřevu pro teplou vodu. Celková částka z dodavatelské faktury se rozpočítá jednotlivým uživatelům v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech studené i teplé vody v jednotlivých bytech.
  • 5
    STA
    Náklady na provoz společné televizní antény (náklady na drobné opravy STA nebo náklady na elektrickou energii pro provoz STA apod.) jsou zpravidla rozúčtovány poměrem na jednotlivé byty, pokud vlastníci nerozhodnou jinak.
  • 6
    Osvětlení
    Náklady na elektřinu společných prostor domu (osvětlení apod.) jsou rozúčtovány dle ročního průměru počtu osob v jednotlivých bytech, pokud vlastníci nerozhodnou jinak. Nákladem je částka, kterou fakturuje dodavatel elektrické energie.
  • 7
    Odpad
    Nákladem na odpad je celoroční součet dodavatelských faktur za odvoz odpadu. Náklad se rozpočítá podle ročního průměru osob v bytě.
  • 8
    Výtah
    Nákladem je souhrnná částka za rok, kterou si fakturují různí dodavatelé těchto služeb (provoz, opravy, servisní prohlídky a elektřina). Celková částka se pak rozpočítá dle ročního průměru osob v bytě. U výtahu se ale nemusí brát v úvahu osoby ve všech bytech, ale jen ty, které výtah používají.
  • 9
    Úklid
    Nákladem na úklid je částka, kterou si fakturuje firma zajišťující úklid společných prostor, popř. mzdové náklady na zaměstnance zajištujícího úklid. Roční náklad se rozpočítá na podle počtu jednotlivých bytů, pokud nebylo shromážděním odsouhlaseno jinak (např. podle počtu osob).
  • 10
    Vyúčtování a odečty
    Zahrnuje náklady na provedení odečtů měřidel (např. trubiček), náklady na výpočet spotřeby tepla a TUV, apod., kterou si fakturuje externí rozúčtovatel tepla. Tento náklad se rozdělí podle započitatelné podlahové plochy jednotky nebo podle podílu.
  • 11
    Ostatní
    Pokud si to vlastníci na shromáždění odsouhlasí lze do ročního vyúčtování služeb přenést i další služby např. pojištění domu, náklady na správu domu apod.

Výpočet ročního průměru osob v bytě

Některé náklady se rozpočítávají podle ročního průměru osob v bytě. Tento průměr se získá tak, že sečtete osoby za každý měsíc a v každém bytě a vydělíte 12 měsíci.  Příkladem uvádím zjednodušený příklad domu, kde jsou pouze dva byty:

První byt: 1 osoba po celý rok = průměr: 1 os. x 12 měsíců / 12 = 1
Druhý byt: 2 osoby od ledna do března (3 měsíce), od dubna do prosince 1 osoba (9 měsíců) = průměr: (2 os. x 3 měsíce ) + (1 os. x 9 měsíců) = 15/ 12 = 1,25

Vlastníci jednotek mají povinnost bezodkladně výboru SVJ nebo správcovské firmě hlásit změny počtu osob. Více o povinnostech vlastníků v našem článku.

Časté dotazy ohledně reklamace ročního vyúčtování služeb

Níže uvádíme několik základních dotazů,ale více se dozvíte na naší podpoře 

Kdo může reklamaci podávat ?

Vše v souvislosti s ročním vyúčtováním řešíme pouze s vlastníky bytů. Není možné to řešit s nájemníky bytu, protože např. neznáme jakým způsobem mají dohodnuté smluvní podmínky pronájmu mezi sebou.

Pokud v případě osobní návštevy  nájemník dorazí společně s vlastníkem bytu, lze samozřejmě vše vysvětlit současně oběma stranám. 

                Zašlete nám žádost o vysvětlení           ročního vyúčtování služeb 

V případě, že potřebujete vyúčtování jen vysvětlit nebo zkontrolovat položky, připravte si konkrétní nedostatky a zašlete formulářem níže. 

Jméno a příjmení*
Adresa domu, včetně čísla bytu*
Popis zjištěné nesrovnalosti (nejlépe společně s podklady, které nesrovnalosti doloží)*
Poznámka *
Telefon*
E-mail*
Odeslání příloh
Pokud jsou součástí reklamace také přílohy nutné k reklamaci ročního vyúčtování služeb (stavy měřičů, předchozí vyúčtování,atd ) prosím zašlete reklamaci i naskenované přílohy společně na email: info@bytos.cz

Reklamujte roční 

 vyúčtování služeb   

Pokud chcete podat oficiální reklamaci, pošlete ji prosím písemně, ideálně doporučeným dopisem, v zákonné 30 denní reklamační lhůtě se všemi podklady.

Zavolejte
A domluvíme se co potřebujete

+ 420 415 653 341 

                     Po  08:00 - 16:00                                           Út  08:00 - 14:30                                            St   08:00 - 16:00                                            Čt   08:00 - 14:30                       Pá  08:00 - 14:00

Napište
Co pro vás můžeme udělat

info@bytos.cz