JAK REKLAMOVAT ROČNÍ VYÚČTOVÁNÍ SLUŽEB?
Nejste spokojeni s obdrženým rozúčtováním? Můžete podat reklamaci do 30 dnů od doručení vyúčtování.
S NÁMI VŠE ZVLÁDNETE Z POHODLÍ DOMOVA
Rádi s vámi překontrolujeme zjištěné nesrovnalosti
Potřebujeme vaši spolupráci, abychom co nejrychleji a nejlépe vyřešili vaši nespokojenost
Jak vám můžeme pomoci ?
- Vysvětlime jakým způsobem byly služby rozúčtoványNejsnadnějším způsobem je zaslat požadavek níže uvedeným formulářem, popř. zašlete email nebo se o úřední den zastavte osobně.
- Objasníme na jakém základě byly stanoveny zálohy na službyTento dokument je potvrzením provedené změny a současně slouží jako podklad k nastavení plateb.
- Doložíme náklady za jednotlivé službyUmožníme nahlédnout a udělat si kopie od nákladů za jednotlivé služby
Co od vás budeme potřebovat ?
- Připravte si prosím, s čím přesně nesouhlasíte a uveďte důvod reklamaceT.j. výpis z katastru předávací protokol, formulář GDPR, datum změny, počet osob, výše záloh na jednotlivé služby.
- Reklamujete-li stavy měřitel zašlete nám jejich čísla.Nejsnadnějším způsobem je zaslat požadavek níže uvedeným formulářem, popř. zašlete email nebo se o úřední den zastavte osobně.
Jak mohl vzniknout nedoplatek bez chyby ve zpracování ?
Zdražení cen energií nebo služeb dodavatelů
Nedostatečná výše záloh
Větší spotřeba
Chybnými měřidly
Jak ověříme kde se mohla stát chyba ?
Studená voda + Teplá užitková voda (TUV) + Teplo
Odpad, výtah, STA, osvětlení, komíny
Počet osob
Výše zaplacených záloh
Pokud máte centrální vytápění prakticky vždy rozúčtování tepla a teplé vody na jednotlivé byty propočítává externí firma - např. Techem, ISTA , VUSTE, atd. V tom případě obdržíte k našemu protokolu zároveň přílohu od těchto externích firem.
Každý dům má vlastní smlouvu a my jejich propočítanou spotřebu vložíme do protokolu, který obdržíte.
V případě, že čísla z přílohy souhlasí s čísly uvedenými v našem protokolu je to z naší strany v pořádku. Pokud byste přesto měli upřesnující dotazy, jednodušší dotazy rádi zodpovíme. S reklamacemi nebo podrobnějšími dotazy se prosím obraťte přímo na dodavatele ( viz.níže), který rozúčtování provádí a se kterým má váš dům smlouvu.
Vzorové přílohy a odkazy na nejčastější dodavatele
Základní vysvětlivky o propočtu vyúčtování služeb
- 1Zálohy a platbyMěsíčně platíte předepsané zálohy na služby (voda, teplo,atd), které máte vyčíslené na výpočtovém listu. Ve vyúčtování tyto předepsané zálohy vidíte ve sloupci „předepsaná záloha“. Oproti předepsaným zálohám je „skutečný náklad“. Rozdíl mezi tím je výsledek vyúčtování.
- 2TeploNáklady na teplo tvoří spotřeba tepla v daném bytě i domě. Jsou rozděleny na složku základní (40 %) a zbytek tvoří spotřební složku (60 %).
- 3Ohřev teplé užitkové vody (TUV)Náklad TUV vychází z částky, kterou fakturuje teplárenská firma. Tato celková částka se pak podobně jako u tepla rozpočítává mezi jednotlivé uživatele na základní (30 %) a spotřební složku (70 %).
- 4VodaNáklad tvoří spotřebovaná studená voda a také studená voda sloužící k ohřevu pro teplou vodu. Celková částka z dodavatelské faktury se rozpočítá jednotlivým uživatelům v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech studené i teplé vody v jednotlivých bytech.
- 5STANáklady na provoz společné televizní antény (náklady na drobné opravy STA nebo náklady na elektrickou energii pro provoz STA apod.) jsou zpravidla rozúčtovány poměrem na jednotlivé byty, pokud vlastníci nerozhodnou jinak.
- 6OsvětleníNáklady na elektřinu společných prostor domu (osvětlení apod.) jsou rozúčtovány dle ročního průměru počtu osob v jednotlivých bytech, pokud vlastníci nerozhodnou jinak. Nákladem je částka, kterou fakturuje dodavatel elektrické energie.
- 7OdpadNákladem na odpad je celoroční součet dodavatelských faktur za odvoz odpadu. Náklad se rozpočítá podle ročního průměru osob v bytě.
- 8VýtahNákladem je souhrnná částka za rok, kterou si fakturují různí dodavatelé těchto služeb (provoz, opravy, servisní prohlídky a elektřina). Celková částka se pak rozpočítá dle ročního průměru osob v bytě. U výtahu se ale nemusí brát v úvahu osoby ve všech bytech, ale jen ty, které výtah používají.
- 9ÚklidNákladem na úklid je částka, kterou si fakturuje firma zajišťující úklid společných prostor, popř. mzdové náklady na zaměstnance zajištujícího úklid. Roční náklad se rozpočítá na podle počtu jednotlivých bytů, pokud nebylo shromážděním odsouhlaseno jinak (např. podle počtu osob).
- 10Vyúčtování a odečtyZahrnuje náklady na provedení odečtů měřidel (např. trubiček), náklady na výpočet spotřeby tepla a TUV, apod., kterou si fakturuje externí rozúčtovatel tepla. Tento náklad se rozdělí podle započitatelné podlahové plochy jednotky nebo podle podílu.
- 11OstatníPokud si to vlastníci na shromáždění odsouhlasí lze do ročního vyúčtování služeb přenést i další služby např. pojištění domu, náklady na správu domu apod.
Výpočet ročního průměru osob v bytě
Některé náklady se rozpočítávají podle ročního průměru osob v bytě. Tento průměr se získá tak, že sečtete osoby za každý měsíc a v každém bytě a vydělíte 12 měsíci. Příkladem uvádím zjednodušený příklad domu, kde jsou pouze dva byty:
První byt: 1 osoba po celý rok = průměr: 1 os. x 12 měsíců / 12 = 1
Druhý byt: 2 osoby od ledna do března (3 měsíce), od dubna do prosince 1 osoba (9 měsíců) = průměr: (2 os. x 3 měsíce ) + (1 os. x 9 měsíců) = 15/ 12 = 1,25
Vlastníci jednotek mají povinnost bezodkladně výboru SVJ nebo správcovské firmě hlásit změny počtu osob. Více o povinnostech vlastníků v našem článku.
Časté dotazy ohledně reklamace ročního vyúčtování služeb
Níže uvádíme několik základních dotazů,ale více se dozvíte na naší podpoře
Kdo může reklamaci podávat ?
Vše v souvislosti s ročním vyúčtováním řešíme pouze s vlastníky bytů. Není možné to řešit s nájemníky bytu, protože např. neznáme jakým způsobem mají dohodnuté smluvní podmínky pronájmu mezi sebou.
Pokud v případě osobní návštevy nájemník dorazí společně s vlastníkem bytu, lze samozřejmě vše vysvětlit současně oběma stranám.
Zašlete nám žádost o vysvětlení ročního vyúčtování služeb
V případě, že potřebujete vyúčtování jen vysvětlit nebo zkontrolovat položky, připravte si konkrétní nedostatky a zašlete formulářem níže.
Reklamujte roční
vyúčtování služeb
Pokud chcete podat oficiální reklamaci, pošlete ji prosím písemně, ideálně doporučeným dopisem, v zákonné 30 denní reklamační lhůtě se všemi podklady.
+ 420 415 653 341
Po 08:00 - 16:00 Út 08:00 - 14:30 St 08:00 - 16:00 Čt 08:00 - 14:30 Pá 08:00 - 14:00